Vietējais veikalu tīkls top! šogad svin savu 25 gadu jubileju – zīmīgu atskaites punktu tā attīstības ceļā, taču tikai retais zina, ka zīmola radītājs un veikalu tīkls top! viens no izveidotājiem ir pašmāju vietējais uzņēmums no Liepājas - AS LPB, kura īpašnieki un komanda, iedvesmojoties no ārzemju pieredzes, divtūkstošajā gadā izlēma riskēt un Latvijā attīstīt jaunu iepirkšanās konceptu, atverot nelielu pašapkalpošanās veikalu pārbūvētās dzīvokļa telpās Liepājā.
Deviņdesmito gadu beigās un divtūkstošo gadu sākumā Latvijā nebija ne pašapkalpošanās veikalu, ne tirdzniecības tīklu, bet bija cilvēki ar lielu uzņēmību un sapņiem. Tas bija laiks, kad bija daudz vairāk iespēju izcelties un piedāvāt kaut ko jaunu un atšķirīgu. Akciju sabiedrībai LPB, kas 33 gadu pastāvēšanas laikā piedzīvojusi vairākas reorganizācijas pirms ieguvusi šodien pazīstamo nosaukumu, vēsturiski mantojumā nāca tirdzniecība – veikali, tādi kādi tie bija Patērētāju biedrību savienību laikos, ar preču izsniegšanu pie pārdevēja. Tā laika uzņēmuma vadība un komanda bija jauni un ambiciozi iesācēji, kuri, skatoties no ārzemju prakses, kur bija pašapkalpošanās veikali un liels preču sortiments, izlēma mēģināt attīstīt šāda veida konceptu arī Latvijā.
Salīdzinoši tajā laikā bija viegli, nebija lielas konkurences, varēja eksperimentēt kā paši izdomāja, tā realizēja, protams, no šodienas tirgzinību viedokļa daudz kas no tā liekas smieklīgs un ļoti primitīvs, bet tajā laikā – kaut kas jauns un neredzēts.
Sākumā veikaliem nebija vienota zīmola, tie darbojās ar dažādiem latviskiem nosaukumiem: "Liepa", "Paula", "Vītoli", bet drīz vien kļuva skaidrs, ka, lai piesaistītu klientus, nepieciešams rīkot akcijas, izdomāt saukli, kas paustu uzņēmuma vērtības un rezonētu ar pircējiem, taču, lai radītu vienotas kampaņas, vispirms bija nepieciešama vienota identitāte, viens nosaukums visiem AS LPB veikaliem.
Uzņēmumā ilgu laiku tika strādāts pie tā, kāds varētu būt vienotais nosaukums, bija visdažādākie varianti, bet īsti neviens nebija tāds, kuru izdzirdot liktos, ka tas ir īstais. Šo jautājumu izdevās atrisināt kādā tirgus izpētes braucienā uz Lietuvu. Tā laika valdes priekšsēdētājs Aloizs Norkus paziņoja, ka neviens netiks izlaists no autobusa, kamēr nebūs izdomāts vienots nosaukums mūsu veikalu tīklam. Diskusijas bija ļoti spraigas, līdz viena no kolēģēm sāka spēlēties ar vārdu top. Viņa skaidroja, ka mēs taču esam topā, mēs esam labākie – tātad top komanda un veikali. Tā dzima zīmols, kas šodien ir viens no vadošajiem un iemīļotākajiem Latvijā!
Pirmais vienotā tīkla veikals ar zīmolu top! tika atvērts, pārbūvējot dzīvokļa telpas Mirdzas Ķempes ielā 5, Liepājā, par nedzīvojamām veikala telpām. Šajā veikalā preču piegāde notika nevis caur noliktavas durvīm, bet gan sētas pusē pa logu, kurš atradās pusotra metra augstumā. Mūsdienās šāda veida preču piegāde ir neiedomājama, ņemot vērā sortimenta daudzveidību.
Līdz ar jauno nosaukumu, radās arī pirmais top! sauklis “Mēs mīlam palīdzēt!”, un lai gan laika gaitā daudz kas ir mainījies, nākuši arī jauni saukļi, vērtības ir palikušas tās pašas. Mūsu misija ir atbalstīt un rūpēties par darbiniekiem, vietējiem ražotājiem un piegādātājiem, kā arī palīdzēt klientiem, nodrošinot tiem kvalitatīvas preces par izdevīgu cenu.
Lai piesaistītu pircējus un popularizētu tikko izveidoto zīmolu, tika organizētas radošas akcijas. Viena no pirmajām bija "smalkmaizīte par 1 santīmu", kur reklāmās notika atskaite: "...vēl tikai 3 dienas līdz smalkmaizītei par 1 santīmu!", "...vēl tikai 2 dienas...", "...vēl tikai 1 diena...".
Uzņēmums strauji auga un piesaistīja labākos darbiniekus. Bija ļoti stingra atlase, lai nodrošinātu, ka katrs cilvēks, kas pievienojās komandai, būtu ne tikai profesionālis, bet arī atbilstošs uzņēmuma vērtībām un kultūrai. Darbinieki stāvēja rindā, lai varētu strādāt veikalā top!, jo tas bija prestiži, un darbs šeit bija kā zīmols, kas garantēja iespēju strādāt pēc augstākajiem standartiem un strauji augošā uzņēmumā. Darba vietas kvalitāti apstiprina fakts, ka AS LPB joprojām ir vairāki darbinieki, kas strādājuši arī Patērētāju biedrību laikos, viena no tādām ir arī tagadējā veikala top! vadītāja Aizputē, kura strādā tirdzniecībā no 1979. gada.
Latvijas tirgū attīstot vēl nepazīstamu veikalu konceptu, bija izaicinoši un riskanti. LPB bija pionieri, kas uzsāka šo ceļu, un tas iedvesmoja gan vadītājus, gan darbiniekus.
Tolaik noteikti uzņēmuma veiksmes stāsta atslēga bija vadītājs un komanda. Tā laika valdes priekšsēdētājs bija ļoti ambiciozs, uz attīstību vērsts vadītājs, kas motivēja un iedvesmoja pārējos. Viņam noticēja gan tuvākā komanda, gan darbinieki, kā arī īpašnieki, kas ļāva realizēt ideju par vienotu veikalu tīklu – ‘‘top!’’ un vairāku tirgotāju apvienošanu vienā apvienībā.
Likumsakarīgi, 2000. gadā tika izveidota vairāku tirgotāju vienota apvienība SIA Iepirkumu grupa, kas veica kopēju iepirkumu un tirgoja preces zem vienota zīmola veikalu tīklā top!. Apvienošanās sniedza vairākus stratēģiskus ieguvumus, kas ne tikai stiprināja biznesu, bet arī palīdzēja veidot spēcīgas, uzticamas attiecības ar piegādātājiem.
Attiecības ar vietējiem piegādātājiem un kopienām vienmēr ir bijušas uzņēmumam ļoti svarīgas - gan toreiz, gan šobrīd. Mēs saprotam, ka vietējie piegādātāji ir neatņemama mūsu veikalu veiksmīgās darbības sastāvdaļa, jo tie nodrošina ne tikai kvalitatīvus produktus, bet arī stiprina saikni ar vietējo tirgu. Tas bija īpaši svarīgi pašā uzņēmuma sākumā, kad loģistikas ķēdes vēl nebija tik attīstītas un milzīgas noliktavas vēl nepastāvēja. Tajā laikā liela uzmanība tika pievērsta personiskām attiecībām, kas palīdzēja gūt uzticību un veiksmīgi tirgoties.
Kopš AS LPB pirmsākumiem mazumtirdzniecības tirgus ir piedzīvojis ievērojamas pārmaiņas. Kad uzņēmums 1992. gadā uzsāka savu darbību kā “Liepājas rajona patērētāju biedrību savienības Liepājas pilsētas kooperatīvās tirdzniecības uzņēmums”, Latvijas tirgū nebija lielo tirdzniecības ķēžu. Laika gaitā ir palielinājusies konkurence, tāpat mainījusies arī klientu vēlmju un pirkšanas paradumu dinamika, jo arvien vairāk cilvēku izvēlas iepirkties ātri, ērti un pieejami.
Šobrīd top! tīkla pozīcijas tirgū vērtējamas ļoti pozitīvi. Veikali atrodas daudzdzīvokļu māju, skolu tuvumā, kā arī pilsētas sirdīs un nomaļos ciemos, nodrošina plašu un kvalitatīvu produktu klāstu, īpaši izceļot vietējos ražojumus. Šāda pieeja ir palīdzējusi nostiprināt pozīcijas asas konkurences apstākļos, piesaistot gan jauniešus, gan seniorus, gan ģimenes ar bērniem.
“Ir būtiski saglabāt šo pirmo drosmi, ambīcijas un entuziasmu, kas piemita visu uzsākot. Tas ir tas, kas ļauj nepārtraukti virzīties uz priekšu un meklēt jaunas iespējas. Uzņēmējdarbībā var būt daudz šķēršļu, bet tieši spēja pieņemt izaicinājumus un attīstīties ir tas, kas nodrošina ilgtermiņa panākumus. Nākotnē redzam iespējas attīstīt top! tīklu, ne tikai atverot jaunus veikalus, bet arī ieviešot inovatīvus un ilgtspējīgus risinājumus, īpaši digitalizācijā. Esam pateicīgi mūsu uzņēmuma vadītājiem, kuri bijuši ar dažādiem vadības stiliem, katram laikam un tirgus situācijai nepieciešamajām un atbilstošajām vadītāja īpašībām, lai uzņēmums augtu un attīstītos. Šogad AS LPB svin 33 gadus, top! zīmols 25, un tieši komanda ar kopīgu vīziju un cilvēku kā vērtību ir palīdzējusi mums kļūt par tik lielu uzņēmumu kā esam šodien un attīstīt veikalu tīklu, kurš 25 gadus ir vietējo iedzīvotāju iecienīts!” apliecina AS LPB valdes priekšsēdētāja Elīna Ļaudama.
Par AS LPB
AS LPB ir viens no veikalu tīkla top! radītājiem, kas 2000. gadā Liepājā atvēra pirmo veikalu top!. AS LPB dibināta 1992. gadā un ir 100% vietējais uzņēmums ar Latvijas kapitālu. Šobrīd uzņēmums piedāvā iepirkties 40 veikalos top! un mini top! dažādās Latvijas pilsētās, kā arī nodrošina vairāk nekā 600 darba vietas. AS LPB pieder vairāk nekā 80 nekustamie īpašumi un tirdzniecības centri, lielākie no tiem: Liepājā TC “Baata” un TC “XL SALA”, kā arī maizes un konditorejas izstrādājumus ražotne - maiznīca “Priekule”.
Par veikalu tīklu top!
Veikalu tīkls top! ir lielākais Latvijas uzņēmējiem piederošais veikalu tīkls, kā arī trešais lielākais mazumtirdzniecības veikalu tīkls Latvijā. Ar preču zīmi top! Latvijā šobrīd darbojas 209 pārtikas veikali, kas pieder 12 vietējiem Latvijas uzņēmumiem. Kopumā tiek nodrošināts vairāk nekā 4000 darbavietu, atbalstot vietējos ražotājus un piegādātājus visā Latvijā.
Informāciju sagatavoja:
Ilze Priedīte
Veikalu tīkla top! valdes locekle un mārketinga
direktore
pr@toppartika.lv